Objem motoru je už "jen" číslo, aneb jak válí přeplňovaný čtyřválec 1 898 cm³ v ISUZU D-MAX

15.11.2021

Pokud i vy při výběru auta koukáte jako první na objem motoru, v domnění, že tím odhalíte výkon vozu, pak dočtěte tento článek až do konce. U moderních přeplňovaných motorů je zdvihový objem opravdu jen číslo. Přeplňovaný 1.9 čtyřválec totiž bez obtíží zaručí excelentní výkon v terénu s několikatunovým nákladem.

Co nám vlastně říká objem motoru?

Zdvihový objem motoru, který je často nesprávně označován také jako obsah, se obvykle spojuje s výkonem a spotřebou vozu. Lidé se naučili, že 1.4 má standardně 75 koní, 1.6 má 100 koní, 2.0 cca 140 koní a pro sílu zhruba 200 koní je třeba sáhnout až k šestiválci s objemem 3.0. V dnešní době tato kategorizace už téměř neplatí díky přeplňování a downsizingu. Dnes vlastně přeplňovaný tříválec s objemem 1.0 či 1.4 plně nahradí starší motory s objemem do 2.0 litru a výkonu kolem 140 koní. O spotřebě zase vypovídá účinnost, nikoliv objem. Moderních malých motorů s turbem není třeba se bát ani z hlediska životnosti. Stačí jim věnovat běžnou péči, dodržovat pravidelnou výměnu oleje a zajistit kvalitní palivo.

Zjednodušeně tak lze říci, že význam zdvihového objemu tak dnes tkví především při stanovení kategorií v motorsportu a určení výše povinného ručení.

Pochyby mizí po první zkušební jízdě

Potencionální zájemci o nový ISUZU D-MAX, který je určen především na těžkou práci a do terénu, by tedy díky zažitým klišé mohli chvíli váhat, jestli je objem jeho motoru dostatečný pro takový kolos. Ale to jen do té doby, než poprvé usednou za volant.

"Motor s D-Maxem nemá žádný problém. Spolehlivě rozhýbe více než dvoutunové Isuzu a to navíc s impozantním zvukovým projevem. S přibývající rychlostí samozřejmě dynamiky ubývá, ale pro srovnání s ostatními pick-upy disponujícími dvou a půl litrem jsem nepozoroval výrazný rozdíl. I Isuzu dříve sázelo na trochu objemnější motor, ale snížení obsahu mu díky bohu nic z jeho dynamiky neubralo. Spíš bych řekl, že ještě trochu ožil." Říká Martin Hrabák v testu na Autojournal.cz. A pokračuje: "Dieselový agregát naskakuje s dost svérázným projevem. Jeho zvuk je skutečně klasicky dieselový a já jsem spokojen. Tak to má prostě u pick-upa být. V jakémkoliv jiném rodinném autě by mě to samozřejmě moc neříkalo a bral bych to jako chybu. Sem to ale prostě patří, a co víc, s každým prošlápnutím plynu si užívám jeho zachrochtání. V první chvíli motor tak trochu mlží co je vlastně zač. I když je snadné tušit nějaký velký obsah, opak je pravdou. Isuzu D-Max totiž ukrývá motor o objemu 1898 ccm. Jedná se o přeplňovaný diesel Common Rail o výkonu 120kW, s kroutícím momentem 360Nm. To jsou na jedna devítku hodně slušné parametry, také díky vysoce účinnému, elektronicky řízenému turbodmychadlu VGS.".

Výstižně popsal motor nového ISUZU D-MAX také Adam Forman na webu Autíčkář.cz: "Když se k životu probere naftový čtyřválec Isuzu, celé auto se zhoupne jako Charger při vytáčení na volnoběh. Zařazením D na hydroměničové převodovce sebou auto trochu trhne a opře se o kola s odhodláním utáhnout třeba barák. Tak se podle mě chová pořádný pickup. Projev přeplňovaného nafťáku je nefalšovaně vznětový. Cvaká, klape, v příliš nízkých otáčkách duní a v příliš vysokých naštvaně vrčí. Říkáte si, že je to spíš mínus? To jste nikdy nezkoušeli něco pořádného odtáhnout nebo vyprostit naložený vůz z bahna. Řidič, který stroj používá na hranicích schopností totiž musí přesně vědět, co se s motorem i pohonným ústrojím děje. Pokud ovšem jen tak plujete po silnicích, mimo volnoběh se motor tváří, že tam není a žádným hlukem neobtěžuje. Je ale dobré vědět, že kdyby něco, tak se ozve."

Dalším důkazem, že i zdánlivě malý objem u velkých aut není nic závadného může dokázat i to, že ISUZU D-MAX se stal jedním ze dvou finalistů ve výběrovém řízení na dodávku 1200 víceúčelových terénních pick-upů za dvě miliardy korun pro Armádu České republiky. I když se vítězem tendru stala konkurenční Toyota Hilux, z takticko-technického hlediska jsou oba vozy (Isuzu vs. Toyota) z pohledu Armády ČR víceméně rovnocenné. Skutečnost, že nakonec byla vybrána Toyota je v celosvětové dostupnosti náhradních dílů a možnosti servisovat a opravovat vozidla Toyota doslova kdekoliv na světě. Více v článku na armadninoviny.cz.

Máte-li ještě další nezodpovězené otázky, nebo zájem o zkušební jízdu novým ISUZU D-MAX, kontaktujte nás. Nebo se rovnou zastavte v našem showroomu v Karlových Varech.